Maria #6

Hej alla!

Igar var det kabaren med koren! Det var jatteroligt och det gick valdigt bra, t.o.m. mitt solo! Jag sjong direkt efter Amerika dar jag dansar sa det var lite jobbigt att efterat stalla sig och forsoka sjunga men det gick bra. Efterat var jag dod. Det blev att banga efterfest och aka hem och sova nastan 12 timmar. Ute skiner solen och snon glittrar och jag tog precis en kort promenad for att hamta posten (kort fran Italien, tacktack!). Tyvarr borjar snon smalta sa mina byxor var helt smutsiga nar jag kom hem, men det var det vart! Imorgon borjar den sista veckan innan en veckas lov, skont. VI hade massa planer om vad vi vill gora (jag, JOr och Matteo), Quebec City, Toronto, Boston, men vi far inte aka sjalva pga AFS regler och vi har ingen som kan folja med.... Men Robert har lovat att han ska ta oss har ifran haha.  

Jag tror inte jag berattade om mitt senaste besok i Quebec City med AFS. Det var carnaval de Quebec sa vi akte upp forra fredagen (jag, Jor, Dorothea, Yolande och Robert) och Robert hade hyrt en stuga. Pa vagen besokte vi Quebecs ishotell (det finns tva i varlden, i Sverige och i Quebec, den forsta var i Sverige). Det var kallt men vackert. Sen tillbringade vi kvallen i stugan med Nintendo Wii och god mat. Sen lordagmorgon traffade vi resten av AFS Deux monts (lokalforeningen) och vi gav oss ut i ett iskallt Quebec. Vi tittade pa allt som fanns, fros och at spaghetti, det var faktiskt valdigt roligt. Bilder kommer! Sen akte jag hem med Johanne for jag skulle spela orgel pa sondag morgon och jag hade en korovning. Pa kvallen at vi middag, Robert och Yolande, Dorothea och Ploy och Jor + hennes familj pa en thailandsk restaurang. 

Forresten, hur haller man skillnad pa Quebec staden och Quebec provinsen?? Quebec (provinsen) ar LE Quebec och staden ar bara Quebec. Sa tex om man ska aka till staden Quebec sager man "J'irai A Quebec", och om man ska aka till provinsen "J'irai AU (a+le) Quebec". Samma sak med saker fran Quebec, "Sirop d'erable DE Quebec" eller "Sirop d'erable DU (de+le) Quebec" (lonnsirap fran Quebec City/Quebec). Quebec City kallas ocksa for Ville du Quebec eller La capital. Haha, en liten franskalektion!

Nu ska vi ata lunch, puss och kram fran den sjatte Maria

Kommentarer
Postat av: mamma tropp

tack ör lektionen!Mycket givande! skall försöka lägga det på minnet! (klick, klick)Hoppas ni kan fylla lovet med något kul! HÄR HEMMA ÄR jAKOB PÅ prao, Pappa och jag var på Claes Eriksson Solo igår - MYCKET ROLIGT! Vi träffade bl a Stefan Tjäder, förresten. TÄNK OM MAN KUNDE KOMMA IGÅG BARA ETT LITET SKÄMT´, Jo ett kommer jag ihåg, men det går inte att skriva ner här... För långt. Alla garannarna (inkl Moa och Malin) skall på pappas föreställning på lördag och det skall bli så kul! Bilder - kan man vänta sig det? Vi LÄNGTAR!!!!!

Kramar i massor, mamma

2008-02-25 @ 14:38:01
Postat av: mamma tropp

Jag fattar inte riktigt det där med den 6e Marian. Detta var 6e året, eller? Skämt: Jag gratulerade kungen på hans namnsdag idag! VA? det är väl varken Karl eller Gustaf idag? Nej men den sextonde!!! Fast det var ju fel det med, just idag, men jag återkommer på bättre dag!

Nu får jag snart skriva brev igen, och vi väntar på dina bilder! Puss!!!mamma
Mamma

2008-02-27 @ 09:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0