SEG DAG!

Hej!

Idag ar det mandag, igen...Forra veckan gick valdigt fort for jag var ledig mandag och tisdag. Imorse nar jag gick till skolan var det "bara" -10 grader, igar kvall var det -15. Hur kallt ar det hemma? Jag har glomt bort hur kallt det brukar vara...  

De senaste helgerna har varit handelserika sa det komemr bli ett langt inlagg haha. Forra lordagen var det rep hela dagen pa McGill, det stora unversitetet i Montreal, (nordamerikas basta tydligen) och sen middag med Mylene (aggdonatorn) och hennes familj. Vi at tortière, en stor gratang med tre sorters kott, potatis och lok, allt i en deg. Det lagas i ugnen i 12 timmar. MUMS for en vegetarian och valdigt quebecois. Sondag var det den stora konserten med 4 andra ungdomskorer fran Quebec och en fran Ottawa. VI sjong var for sig och sedan tillsammans, 300 ungdomar och barn. Det var en dirigent fran Ryssland som dirigerade allihop tillsammans, en jattegullig kvinna med en massa bra tankar om rosten och korsang. Jag kommer att vara pa canadensisk radio tre ganger i jul! Pa sjalvaste julafton och juldagen till och med.

Mandag var en snodag, ingen skola for det har snoat for mycket, men jag var ledig anda. Jag gjorde inte sa mycket, stadade "mitt" hus och pluggade. Eftersom det var snokaos kunde vi inte aka nanstans. Pa tisdag kvall begav sig jag och Jen pa en ovanligt lang fard till Montreal, det tog jattelang tid pga all sno. Bara att komma upp for uppfarten fran huset var ett aventyr, annu varre var att hitta parkeringsplats nar halften var forsvunna av all sno. "Dar kunde vi sta, om hade en snoskyffel". Vi gick pa en konsert pa en liten klubb. Det var Jens kompisars band som spelade, valdigt bra faktiskt. 

Sen pa torsdagen var det talangjakt pa skolan, secondaire en spectacle. Det var manga kompisar till mig som var med sa det var roligt! Manga priser delades ut, 1a (hysterisk men bra tjej pa piano och sang) och 2a (skolans karlekspar dansade tillsammans, Maude och Alexandre), samt for basta franska (vet ej...), publikens val (Valerie sjong en sang dedikerad till en tjej pa skolan som dog i borjan av aret, hela publiken stod upp efterat, jag som inte ens kande tjejen borjade grata) och basta upptradande (en tjej med massa har som forsokte sjunga Carmen). Fredag bakade jag mina forsta egna pepparkakor haha!

Lordag var det rep igen, infor valgorenhetskonsert for MS. Efter det gick jag och Jen lite pa stan i den sota lilla staden St Lambert. Sen var det Hanuka fest, jag fick hora hela historien om varfor de firar Hanuka, ata god mat och hora vacker Klaismer (?) musik av en hel familj musiker. Dottern var bara 10 men spelade fiol som jag vet inte vad. Det var valdigt intressant och roligt! Sen var det julfest med AFS! Vi kom lite sent sa jag trodde jag slapp presentera min efterratt (pepparkakorna) men de tvingade mig upp i alla fall och jag fick beratta allt om svenska jultraditioner pa franska... Sen tvingade dom mig att sjunga svenska julsanger ocksa och Rene (som har bott i GBG) gjorde det inte lattare med att hela tiden komma pa nya sanger jag kunde sjunga, typ Sankta Lucia... men festen var valdigt kul! Vi lekte julklappslekar och dansade hela natten lang. Sondag var tidigt upp igen for att ta bussen till St Bruno och sedan till rep med koren igen. Efter ett helt forvirrat genrep var det konsert. Det var en stor grej med kanda TV personligheter, trollkarl och stauppkomiker och en kand sangare fran Quebec, Frederic De Grandpré. 

Pa kvallen var jag helt slutkord, for att inte tala om hur jag mar idag. Imorgon vantar en ny produktion pa franska, hysteriskt kul. Lite fragor: nagon som tittar pa julkalendern, ar den bra? Hur kallt ar det? Har det kommit nagon sno? 

Nu vill jag sova men forsta ska vi ata middag osv... Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: mamma tropp

Två snabba svar: Ingen snö, sådär 3-4 grader varmt, mdn uppehåll!!!!Inte mycket till vinter här alltså. men så länge det inte regnar, så. Men becksvart blir det vid 4-tiden, känns det som. Många levande ljus går åt fäör att mysa till det i mörkret. Jag cyklar i reflexväst så jag SYNS!

Många kramar, mamma

2007-12-11 @ 10:05:05
Postat av: Clearie

hallo roman! aj va kallt, men det är ju iallf juligt. Jag vill ha lite snö nu när vi håller på med alla luciatåg, miss you there btw! ska iväg till ett om 20 min mitt emot rudebeck faktiskt :)
men din kör verkar ha rätt fullt upp med :P saknar dig romanen PUSS!

2007-12-11 @ 18:12:13
Postat av: Den andra Julia långt borta

Jag saknar dig såå !!!!! Det låter som att även du har det toppen bra =D Vi har jätte mycket snö här också. Jag älskar det ! Och all jul belysning, även fast det är lite extremt på vissa ställen. =D
Hur går det för dig med svenskan ? och franskan ?
Massor av kramar från Jullan

2007-12-13 @ 03:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0